Hari ini

Jumpa Kami di Facebook

Popular Posts

Antara Ternakan @ Qudrifarm

Antara Ternakan @ Qudrifarm

Angsa Putih

Angsa Putih

Angsa

Angsa

Ayam Kampung

Ayam Kampung

Ayam Piru

Ayam Piru

Button Quail

Button Quail

White Quail

White Quail

Lavender Guineafowl

Lavender Guineafowl

Guineafowl

Guineafowl

Itik Nila/Serati

Itik Nila/Serati

Itik Kampung

Itik Kampung

Kambing

Kambing

Bebiri

Bebiri

Ikan Tilapia

Ikan Tilapia

WELCOME

About Me

My Photo
ELYAS
Semua penulisan dan catatan adalah sebagai peringatan dan panduan masa akan datang untuk diriku yang MUDAH LUPA ini... Hanya sekadar nota yang dikumpul,,, (((sekiranya berkaitan agama ianya dipetik dari pandangan para ulamak,,, bukan kefahaman dan pandangan aku sendiri))) dengan jujur aku amatlah sedikit ilmu dan sedikit juga pengalaman,,, maka catatan ini adalah dari pelbagai sumber rujukan samada kitab2,,, kuliah2,,, ceramah2,,, temubual2,,, artikel2,,, dan pelbagai sumber lagi dan program yang telah aku ikuti atau laksanakan dalam simpanan blog ini... Wallahu'alam...
View my complete profile

Pokok Nilam (Pogostemon cablin (Blanco) Benth)

Setiap kali kereta yang guna kusyen kulit bila parking tengah panas mesti berbau… Begitu juga rumah kita,,, bila dah macam-macam barang lembap atau masakan  asap dengan bau mesti penuh satu rumah… Terutama bila goreng perkasam… Bau kuat tapi bila makan mesti habis… hehehe

Setiap kali balik kampung pokok-pokok yang wangi dan beraroma wangi nie mesti akan dikutip bawa balik sekali selain bunga kenanga,,, melur,,, cempaka,,, sundal malam,,, bunga pisang dll…

Pewangi semulajadi ini dipilih kerana bau yang lebih asli,,, organik,,, sihat dan bebas kimia…

POKOK NILAM SEBAGAI PEWANGI SEMULAJADI…

Kebiasaannya daun-daun nilam yang tua akan dipetik dan dibasuh sebelum dipotong dan diletakkan dalam bekas di ruang tamu bagi membangkitkan bau aroma semulajadinya… ila dah agak kurang wangi daun akan diramas atau diganti semula dengan daun yang baru… Kadang dicampur juga dengan  daun pandan yang dipotong dan kelopak bunga ros yang dipetik dari kebun…

Minyak pati daun nilam juga digunakan secara meluas dalam pembuatan minyak wangi,,, sabun,,, bahan pencuci dan syampu…

Daun nilam juga bersifat antiseptik yang sesuai untuk mencuci dan mengembalikan kewangian kepada pakaian kita… Pernah saya diberitahu oleh nenek tentang penggunaan daun nilam oleh masyarakat kampung  untuk membasuh kain batik,,, pelikat dan lain-lain pakaian terutama apabila hendak dekat musim perayaan atau awal sesi persekolahan…

Selain itu,,, daun pokok ini juga dikatakan mengeluarkan pati minyak yang boleh dibuat minyak wangi…

POKOK NILAM SEBAGAI AGEN KAWALAN SERANGGA PEROSAK…

Dalam pengamalan kebun dan suasana organik pokok nilam juga dapat dimanfaatkan dalam mengawal serangga perosak di persekitaran kita…

Serangga seperti nyamuk,,, lalat,,, lipas,,, serangga perosak tanaman,,, malah apa jua jenis serangga perosak tidak  menggemari bau wangi dari daun pokok nilam seperti bau serai wangi…

POKOK NILAM DALAM PERUBATAN HERBA TRADISIONAL

Dari segi perubatan tradisional yang diketahui  air rebusan daun nilam juga biasa digunakan sebagai ikhtiar untuk mengubati sakit kepala (migraine),,, sakit tekak,,, asma,,, batuk,,, rheumatik dan demam...

“Dalam dusun kita rumput pun boleh dimakan…” 

AYAM, ITIK DAN AYAM MUTIARA SEBAGAI EJEN KAWALAN BIOLOGI DI QUDRIFARM

Kesedaran awal tentang bahaya baja dan racun kmia selalu diingatkan kepada kami semasa kecil… Ayahanda selalu menyebut dan mengingatkan kami bahawa “Dalam dusun kita rumput pun boleh dimakan…”  Kami dari kecik diajar untuk menebas atau memotong rumput dengan mesin dan sekali-kali tidak boleh menggunakan racun…

Sebagai petani kecil-kecilan usaha pertanian organik ini mungkin hanya dapat dimanfaatkan oleh penduduk sekitar sahaja… Tetapi  sedikit perkongsian ini mungkin adalah lebih luas hasilnya untuk dimanfaatkan bersama…

Apa yang dipraktikkan di QudRiFaRm dalam mengawal rumpai dan serangga perosak selain menebas dan memotong rumput???

Mungkin teman-teman di laman facebook dan page QudRiFaRm merasa hairan atau menganggap sebagai ia sebagai rojak apabila melihat gambar dan aktiviti yang dikongsikan kadang-kadang bercampur-campur antara ternakan dan tanaman…  Kadang-kadang gambar dan cerita yang dikongsi adalah  ayam,,, itik atau ternakan,,,, dan kadang-kadang pula segala macam pokok-pokok dan tanaman… Kenapa???

Sebenarnya itulah maksud  yang hendak saya kongsikan disini antara kegunaan dan peranan yang dimainkan oleh setiap ternakan dan tumbuhan dalam ekosistem… Setiap yang diciptakan oleh Allah s.w.t kepada kita sepatutnya dapat dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya…

Kesedaran kita juga penting supaya kita tidak terlalu bergantung kepada bahan-bahan yang boleh mencemari diri kita secar tidak kita sedar… Berapa banyak bahan-bahan kimia dan merbahaya dalam daging,,, ayam dan itik yang kita makan??? Berapa banyak pula dalam sayur-sayuran yang kita anggap perlu untuk kesihatan tetapi sebenarnya telah dicemari racun-racun kimia merbahaya???

Sebenarnya setiap tanaman dapat dimanfaatkan untuk ternakan atau tanaman lain yang kita usahakan dan sebaliknya juga peranan ternakan untuk tanam-tanaman kita…

Kami di QudRiFaRm  telah memanfaatkan ternakan seperti  ayam,,, itik,,, dan ayam mutiara (ternakan ruminan dll juga) sebagai agen kawalan biologi yang paling berkesan  dalam mengawal serangga,,, siput dan rumpai sejak diusahakan pada tahun 1980 lagi…

Kawalan biologi merupakan satu kaedah jangka panjang dalam memastikan sumber dan hasil kebun yang diperolehi bebas baja kimia dan racun kimia yang memudaratkan diri kita secara perlahan dan tidak disedari…
 
Biarpun sedikit usaha kita walaupun hanya bertani di kawasan rumah atau terhad penggunaan baja dan racun kimia patut dielakkan sebolehnya…

Ayam mutiara dipilih kerana keberkesanannya untuk kawalan serangga dan tidak mengganggu tanaman,,, buah-buahan dan semaian di kebun... Ayam mutiara juga kurang merosakkan buah-buahan berbanding ayam kampong… Sifat aktif dan riuh rendah ayam mutiara dalam kebun juga menjadikan suasana dusun tidak sunyi dan amaran awal bagi pencerobohan orang luar,,, anjing,,, musang atau ular di dalam kebun atau dusun tidak kira siang atau malam… Ayam mutiara juga merupakan peronda yang aktif tak kira tempat samada kawasan padang yang lapang atau semak samun yang terlindung… Kadang-kadang sampai atas bumbung stor dan bangsal reban pun boleh jadi tempat untuk meronda…


Itik (angsa,,, nila,,, kampung) pula dilihat lebih suka dalam memburu  serangga seperti lalat atau serangga yang merayap perlahan seperti siput… Keberkesanan itik dalam kawalan siput diperakui oleh banyak pekebun organic… Tak kira samada siput-siput di darat ataupun dalam air habis disudunya… Rumput rumpai yang berada di dalam kolam atau longkang juga dapat dikawal oleh itik secara organic selain peranan ikan-ikan yang diternak…

Bagi ayam kampung yang banyak dipelihara oleh petani,,,ia sebenarnya telahpun diketahui umum dapat dimanfaatkan untuk penghasilan baja organic yang subur untuk tanaman… Sifat yang lebih cenderung untuk meneroka kawasan belukar atau berhampiran rumah menjadikan ayam kampong lebih jinak dengan kita berbanding ayam mutiara… Namun ayam kampung dapat memberikan kawalan dalam kawasan yang lebih luas berbanding itik untuk kawalan siput,,, serangga perosak dan rumpai… Sifat ayam kampung yang hampir sama aktif  dengan ayam mutiara juga kadang-kadang menjadikan mereka gabungan satu kumpulan yang besar apabila meronda bersama-sama dalam kawasan kebun atau dusun…


Selain sebagai agen kawalan serangga dan biologi,,, ternakan ayam ayam,,, itik dan ayam mutiara juga dapat memberikan hasil sampingan untuk sumber makananyang sihat dan selamat seperti daging dan telur… 

SEDIKIT USAHA DAN KESEDARAN KITA SEBENARNYA BANYAK MEMBANTU DIRI SENDIRI DAN ORANG LAIN… InsyaAllah…

DURIAN BELANDA @ QudRiFaRm...

Dicatat oleh ELYAS Wednesday, October 29, 2014 0 ulasan

JUALAN ANAK BENIH POKOK DURIAN BELANDA... (IPOH,,, PERLIS,,, SEBERANG JAYA,,, KEDAH)

Durian belanda/durian burung
Nama Botani : Annona muricata L.
Famili : Annonaceae

UNTUK DAPATKAN ANAK BENIH:

BOLEH HUBUNGI ATAU SMS:

019-5671963 (ELYAS)

NAK RESPON CEPAT BOLEH CALL ATAU MESEJ DI FB qudri farm...


ATAU TERUS KE LOKASI UTK TENGOK SENDIRI...


QudRiFaRm Kuala Nerang,,, Padang Terap,,, Kedah,,, Malaysia


(Map ada di sidebar kanan)--------->>>

Pengenalan

Pokok durian belanda merupakan tumbuhan yang berasal dari Benua Amerika dan Amerika Selatan. Nama "belanda" pada durian ini dan variasinya disebabkan ianya dibawa masuk ke Asia Tenggara pemerintah kolonial Hindia-Belanda(Sepanyol) pada abad ke-19. Durian belanda juga dikenali dengan nama durian selat atau durian sayur (Kelantan), durian Eropah (Langkawi) dan sirsak (Indonesia). Ketinggian pokok durian belanda hanya mencapai kira-kira 9 meter. Bunga durian belanda mempunyai tiga kelopak berwarna hijau dan berubah menjadi kekuningan apabila mekar. Buahnya berduri(rujuk foto) tetapi durinya agak lembut. Isi buah durian belanda berwana putih dan mempunyai biji yang banyak, berwarna hitam serta dilindungi oleh cengkerang biji yang keras. Tumbuhan ini membiak melalu keratan batang dan biji benih.

Kegunaan

Buah durian belanda mengandungi karbohidrat, fruktosa, amyloid, asid sitrik, manganese, sukrosa, reticuline, tannin vitamin C, vitamin B1 dan vitamin B2. Bijinya beracun dan dapat digunakan sebagai insektisida semulajadi untuk pokok sayuran.

Kajian yang dibuat mendapati durian belanda mampu merawat dan mencegah seseorang daripada risiko mendapat kanser dan menyuburkan pasangan yang inginkan zuriat. Daun durian belanda yang dijadikan serbuk teh dan diminum dipercayai dapat merawat sakit kerongkong. Akar, kulit dan daunnya dipercayai boleh mengubati kencing manis. Minyak yang terhasil daripada daun atau buahnya yang masih muda dan dicampurkan dengan minyak zaitun dapat digunakan untuk mengatasi masalah sakit sendi dan sengal-sengal badan. Jus yang dihasilkan daripada buah durian belanda diminum untuk meredakan demam, membunuh cacing(masalah kecacingan bagi kanan-kanak) dan ubat cirit-birit. Kulit pokok ini juga dipercayai membantu mengubati penyakit jantung, batuk dan membantu mengembalikan kesuburan pasangan yang sukar mendapatkan zuriat.

Berdasarkan kajian yang dibuat oleh penyelidik, bahan yang terkandung di dalam buah durian belanda ini boleh digunakan sebagai aktibakteria, antikanser, antitumor, astrigen dan penyakit saraf.

Penerbitan semula...

Jualan susu kambing segar... Bersih,,, Organik dan Berkualiti... (Jitra,,, Ipoh,,, Perlis)

Mungkin ramai yang tidak tahu terdapat pelbagai khasiat istimewa dalam susu kambing berbanding susu lembu.

Kajian mendapati kandungan nutrisi susu kambing adalah dua kali ganda lebih baik berbanding susu lembu biasa.
Kandungan gizi itu ialah protein, vitamin B2, kalsium, inositol, vitamin C, zat besi, vitamin A, karbohidrat, vitamin D, sodium, asid folik, vitamin B12 dan potassium.

Manfaat daripada susu kambing 

Menurut satu kajian Universiti Granada mendapati susu kambing lebih mudah dicerna dan sesuai untuk mereka yang alah dengan susu lembu.

Ini kerana susu kambing tidak mengandungi protein kompleks yang menjadi penyebab utama kepada alahan.

Molekul lemak susu kambing juga lebih halus dan hanya memerlukan 20 minit sahaja untuk dicerna berbanding susu lembu yang memerlukan lebih dua jam.

Faedah seterusnya adalah susu kambing boleh membantu penghidap demam ­kuning dan membantu ­pesakit anemia.

Susu kambing membantu pesakit anemia kerana ia mempunyai sifat pengaktif antibodi yang boleh merangsang penghasilan sel-sel darah merah.

Di kalangan orang Islam, susu kambing lebih afdal diminum kerana ia adalah sebahagian daripada sunah Nabi Muhammad s.a.w.

Kini, dengan gabungan makanan-makanan sunah lain, susu kambing memberikan manfaat yang baik untuk kesihatan dan kesejahteraan manusia.

Sumber artikel ini disiarkan pada : 2013/11/22 (mymetro)

Tumbuhan Herba : Binahong dan manfaatnya...

Dicatat oleh ELYAS Thursday, September 4, 2014 0 ulasan

Binahong : Bassela rubra linn, Heartleaf maderavine madevine, Deng san chi)

Tanaman ubat yang tumbuh di dataran rendah ataupun dataran tinggi dan mempunyai banyak khasiat dalam meyembuhkan pelbagai jenis penyakit samada ringan ataaupun berat… Tanaman ini sudah lama ada di Indonesia tetapi akhir-akhir ini ia menjadi alternatif bagi sebagian orang untuk dijadikan ubat herba (alami) untuk menyembuhkan atau mengurangi beberapa jenis penyakit ringan maupun berat…

Tanaman ini dipercayai berasal dari Korea telah mula digunakan oleh orang-orang Vietnam pada saat perang melawan tentera Amerika pada tahun 1950… Tanaman ini juga telah dipercayai digunakan sejak ribuan tahun digunakan oleh masyarakat China,,, Korea,,, Taiwan dll...

Bahagian daun dari tanaman ini adalah yang biasa dijadikan sebagai ubat alami selain dari batang dan umbinya…

Berikut adalah beberapa khasiat dari tanaman ini :
-Mempercepat pemulihan kesihatan setelah pembedahan,,, melahirkan anak,,, khitan,,, segala luka-luka dalaman,,, radang usus..
-Melancarkan dan menstabilkan peredaran dan tekanan darah.
-Mencegah stroke.
-Mencegah tumor dan kanser
-Mencegah rheumatik,,, tulang dan sakit sendi.
-Menambah dan mengembalikan daya tahan tubuh.
-Buasir.
-Melancarkan pembuangan air kecil dan air besar.
-Diabetes.
-Sariawan berat (ulser)
-Pening.
-Sakit perut
-Mimisan (hidung berdarah)
-Gatal-Gatal
-Pemanas Badan
-Lenguh-lenguh
-Kolestrol
-Sakit urat, gout
-Menghilangkan jerawat pada wajah (cara pemakaian seperti masker)

Cara guna:
-Air rendaman/rebusan daun diminum
-Ubi dibuat sup dengan ayam kampong/daging

Sumber wikpedia

UNTUK DAPATKAN ANAK BENIH:

BOLEH HUBUNGI ATAU SMS:

019-5671963 (ELYAS)

NAK RESPON CEPAT BOLEH CALL ATAU MESEJ DI FB qudrifarm...



ATAU TERUS KE LOKASI UTK TENGOK SENDIRI...



QudRiFaRm Kuala Nerang,,, Padang Terap,,, Kedah,,, Malaysia


(Map ada di sidebar kanan)--------->>>

Ayam Mutiara / Ayam Api-api Royal Purple...

Dicatat oleh ELYAS Sunday, July 20, 2014 0 ulasan

#PRAY FOY GAZA

ANAK AYAM MUTIARA /  API-API ROYAL PURPLE UNTUK DIJUAL... 

PELBAGAI PERINGKAT UMUR UNTUK DIJUAL...

STOK ADA DALAM 50 EKOR...


BOLEH HUBUNGI ATAU SMS:
 


019-5671963 (ELYAS)

JUGA BOLEH PM KAT FACEBOOK QUDRIFARM...

NAK TAHU LAIN2 AKTIVIT JOM LIKE PAGE QUDRIFARM...






#PRAY FOY GAZA




RAMADHAN KAREEM...

BEKALAN AYAM DAN ANAK AYAM UNTUK DIJUAL... ORGANIK

PELBAGAI PERINGKAT UMUR UNTUK DIJUAL...

BOLEH HUBUNGI ATAU SMS:


019-5671963 (ELYAS)




ANAK AYAM MUTIARA/API-API,,, (ROYAL PURPLE,,, PIED,,, NORMAL)














AYAM KATEK,,,












AYAM PIRU/TURKI/BELANDA BIASA DAN COKLAT,,, 
 
















AYAM KAMPUNG ORI (ANAK DAN DEWASA),,, ANAK MERAK,,, 
AYAM SELASIH HITAM,,,

















(JITRA,,, ALOR SETAR,,, POKOK SENA,,, KUALA NERANG,,, PERLIS)


(KEDAH,,, PERLIS,,, PULAU PINANG,,, IPOH)

DAPATKAN MADU KELULUT LIAR DAN ASLI DI QudRiFaRm...

Dicatat oleh ELYAS Monday, June 16, 2014 0 ulasan


Kajian MARDI menunjukkan madu lebah kelulut mengandungi pelbagai jenis asid fenolik yang berguna untuk manusia.


Asid p-coumaric sebagai contoh mengandungi bahan antioksidan yang tertinggi dan dipercayai mampu mengurangkan risiko kanser perut dengan mengurangkan pembentukan bahan nitrosamin (karsinogen) diikuti asid protokatechuik dan asid vanilik.

Manakala asid fenilpropionik, sejenis bahan utama madu kelulut juga dikatakan mampu mengurangkan enzim cyclooxygenase-2 (COX-2) yang menyebabkan pembentukan radang semasa perkembangan kanser usus besar.

Bahan tersebut juga berkesan dalam menurunkan tahap kolestrol dalam plasma darah, hati juga mengurangkan trigliserida dalam darah.


DAPATKAN MADU KELULUT ASLI DI QudRiFaRm...

BOLEH HUBUNGI ATAU SMS:
019-5671963 (ELYAS)

DAPATKAN JUGA MAKLUMAT TERKINI SERTA AKTIVITI DI PAGE QudRiFaRm...

ATAU TERUS KE LOKASI DAN BOLEH RASA DAN TENGOK SENDIRI PROSES MADU SEGAR DIAMBIL DARI SARANG DI:
QudRiFaRm Kuala Nerang,,, Padang Terap,,, Kedah,,, Malaysia
(Map ada di sidebar kanan)--------->>>

Pertanyaan atau tempahan

Boleh Hubungi:

SMS atau Call
019-5671963

Labels

Jejak Usahawantani