Hari ini

Jumpa Kami di Facebook

Popular Posts

Antara Ternakan @ Qudrifarm

Antara Ternakan @ Qudrifarm

Angsa Putih

Angsa Putih

Angsa

Angsa

Ayam Kampung

Ayam Kampung

Ayam Piru

Ayam Piru

Button Quail

Button Quail

White Quail

White Quail

Lavender Guineafowl

Lavender Guineafowl

Guineafowl

Guineafowl

Itik Nila/Serati

Itik Nila/Serati

Itik Kampung

Itik Kampung

Kambing

Kambing

Bebiri

Bebiri

Ikan Tilapia

Ikan Tilapia

WELCOME

About Me

My Photo
ELYAS
Semua penulisan dan catatan adalah sebagai peringatan dan panduan masa akan datang untuk diriku yang MUDAH LUPA ini... Hanya sekadar nota yang dikumpul,,, (((sekiranya berkaitan agama ianya dipetik dari pandangan para ulamak,,, bukan kefahaman dan pandangan aku sendiri))) dengan jujur aku amatlah sedikit ilmu dan sedikit juga pengalaman,,, maka catatan ini adalah dari pelbagai sumber rujukan samada kitab2,,, kuliah2,,, ceramah2,,, temubual2,,, artikel2,,, dan pelbagai sumber lagi dan program yang telah aku ikuti atau laksanakan dalam simpanan blog ini... Wallahu'alam...
View my complete profile

KEDAH/PERLIS SEJAHTERA...

Dicatat oleh ELYAS Thursday, October 28, 2010

KEDAH/PERLIS SEJAHTERA...

ASSALAMUALAIKUM...

Apa khabar semua??? Kali ini aku nak berkongsi sebuah kisah yang mungkin tak tercatat dalam mana-mana buku sejarah... Terutama kepada anak-anak KEDAH dan PERLIS hayatilah perjuangan orang terdahulu... Hang pa semua kena ambil tau...

1908 > Alfonso de la Loq Laq,,, meyampaikan hasratnya kepada raja Portugis untuk
meluaskan pegaruhnya ke Asia Tenggara ( Melaka pusat perdagangan asia tenggara dan juga laluan penting perdagagan timur barat raja Portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera (158 biji kapal,,, 15300 ( dianggarkan) bala tentera...

1909> Portugis menhantar perisik ke Melaka untuk megetahui keadaan kekuatan pertahanan disana...

Oct 1910> Alfonso berjaya menawan melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan melayu terhandal ( hang tuah, hang lekir,,, hang lekiu,,, hang jebat dan hang kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak Alfonso,,, untuk menawan melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara,,, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15000 askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersaudara... Akhirnya dapat juga menawan Melaka setelah hampir kecewa dan putus asa…

1912> Setahun 12 bulan kemudian Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke Kedah dan Perlis,,, yang ketika itu adalah pusat pegeluaran tebu untuk gula...

Feb 1912 > Alfonso menghantar perisik ke Kedah dan Perlis untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana (Kedah dan Perlis) mengikut sejarah,,, perisiknya telah ke warung kopi dan pasar di sekitar Kedah dan Perlis untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan…

Semiggu selepas FEB 1912> Perisik balik ke melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso...

Dibawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan Alfonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam catatan sejarah...

Perisik 1.2.3> Selamat pagi tuan (sambil bertabik)...

Alfonso > Selamat pagi...

Perisik 1 > Begini lah tuan,,, lupakan saja niat tuan untuk menawan Kedah dan Perlis...

Alfonso > Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? ( dengan nada marah dan bongkak)...

Perisik 2 > Untuk menawan Melaka yang mempunyai 5 hang bersaudara,,, Hang tuah,,, Hang jebat,,, Hang Kasturi,,, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun kita kehilangan hampir 15000 bala tentera,,, inikan pula kita hendak menawan Kedah dan Perlis yang mempunyai beribu-ribu hang..

Perisik 3 > Betul tu tuan,,, antaranya hang sihat,,, hang buat apa,,, hang apa khabaq,,, hang lagu mana,,, hang nak pi mana,,, hang nak mai mana,,, hang singgah dulu,,, bapak hang,,, mak hang,,, adik hang,,, tok hang dan macam-macam lagi hang ada kat sana,,, tuan...

Mendengar hasil risikan itu Alfonso de la Loq Laq pun tak jadi nak pi serang Kedah dan Perlisg disebabkan pengalamannya sebelum ini berlawan dengan 5 orang pahlawan Melayu Melaka pun amatlah ngeri... Ini kan pula hendak berhadapan dengan beribu-ribu hang kat Kedah dan Perlis...

(ini bukanlah catatan sejarah sebenar,,, cuma sekadar berkongsi cerita lucu untuk ruangan senyum kambing... http://qudriusahawantani.blogspot.com/)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Jika anda kehilangan semangat dan keberanian,,, berarti anda kehilangan banyak hal"...

0 ulasan

Post a Comment

Pertanyaan atau tempahan

Boleh Hubungi:

SMS atau Call
019-5671963

Labels

Jejak Usahawantani