Hari ini

Jumpa Kami di Facebook

Popular Posts

Antara Ternakan @ Qudrifarm

Antara Ternakan @ Qudrifarm

Angsa Putih

Angsa Putih

Angsa

Angsa

Ayam Kampung

Ayam Kampung

Ayam Piru

Ayam Piru

Button Quail

Button Quail

White Quail

White Quail

Lavender Guineafowl

Lavender Guineafowl

Guineafowl

Guineafowl

Itik Nila/Serati

Itik Nila/Serati

Itik Kampung

Itik Kampung

Kambing

Kambing

Bebiri

Bebiri

Ikan Tilapia

Ikan Tilapia

WELCOME

About Me

My Photo
ELYAS
Semua penulisan dan catatan adalah sebagai peringatan dan panduan masa akan datang untuk diriku yang MUDAH LUPA ini... Hanya sekadar nota yang dikumpul,,, (((sekiranya berkaitan agama ianya dipetik dari pandangan para ulamak,,, bukan kefahaman dan pandangan aku sendiri))) dengan jujur aku amatlah sedikit ilmu dan sedikit juga pengalaman,,, maka catatan ini adalah dari pelbagai sumber rujukan samada kitab2,,, kuliah2,,, ceramah2,,, temubual2,,, artikel2,,, dan pelbagai sumber lagi dan program yang telah aku ikuti atau laksanakan dalam simpanan blog ini... Wallahu'alam...
View my complete profile

Burung Love bird pertama...

Dicatat oleh ELYAS Sunday, October 9, 2011



Sebelum nie aku ada memelihara beberapa ekor burung lovebird,,, tetapi sebab bekerja di luar kawasan aku dah brie kepada beberapa orang kawan...

Sekarang nie Pak Su aku minta tolong cari LB betina untuk LB dia kat kampung...

Oleh sebab burung ini sering dijadikan simbol dalam kerukunan hidup berpasangan maka tak boleh lama-lama aku biarkan si jantan kesunyian walaupun selalu buat bising...

Terus je aku contact member-member yang ada lovebird betina nak jual... Nasib baik dapat juga seekor...

Burung lovebird betina ni akan menjadi teman kepada si lovebird jantan yang kesunyian di kampung...

Sekarang ni sudah ramai yang membela lovebird... Sebab burung lovebird ni jenis burung yang banyak dijual... Burung lovebird juga tak cerewet tetapi senang untuk dijadikan burung peliharaan...

Dengan gaya tarikan dari segi kombinasi warna bulu yang sangat cantik,,, cepat jinak serta perangai yang menarik dan lucu burung ni menjadi satu trend sekarang ini...

Kalau berbunyi,,, burung lovebird cukup cukup nyaring... Pantang ada sebarang bunyi yang tinggi di sekitarnya... Ia akan menjadi cukup sensitive dan galak untuk melawan balik bunyi-bunyi yang didengarinya...

Kalau di kampung,,, ada saja burung ciak datang dekat sangkar nak tumpang makan sambau,,, lagi kuat menjerit dia... Mungkin marah kot...

Dari segi kos,,, burung lovebird juga agak jimat sebab saiznya yang kecil dan tidak memerlukan sangkar yang besar,,, senang membiak,,, penjagaan yang ringkas serta makanan yang murah dan mudah diperolehi...

Apa-apa pun,,, setiap haiwan peliharaan kita mesti dijaga dengan dengan baik dari segi makanan,,, kebersihan,,, pasangan,,, keselesaan dan segalanya yang mencukupi...


*Lokasi,,, Qudrifarm...

0 ulasan

Post a Comment

Pertanyaan atau tempahan

Boleh Hubungi:

SMS atau Call
019-5671963

Labels

Jejak Usahawantani